El Llenguatge Unificat de Modelatge (UML) va ser creat per a forjar un llenguatge de modelatge visual comú i semàntica i sintàcticament ric per a l’arquitectura, el disseny i la implementació de sistemes de programari complex, tant en estructura com en comportament. UML té aplicacions més enllà del desenvolupament de programari, p. ex., en el flux de processos en la fabricació.
És comparable als plans usats en altres camps i consisteix en diferents tipus de diagrames. En general, els diagrames UML descriuen els límits, l’estructura i el comportament del sistema i els objectes que conté.
UML no és un llenguatge de programació, però existeixen eines que es poden usar per a generar codi en diversos llenguatges usant els diagrames UML. UML guarda una relació directa amb l’anàlisi i el disseny orientats a objectes
Funció en el modelatge i disseny orientats a objectes
Hi ha molts paradigmes o models per a la resolució de problemes en la informàtica, que és l’estudi d’algorismes i dades. Hi ha quatre categories de models per a la resolució de problemes: llenguatges imperatius, funcionals, declaratius i orientats a objectes (OOP). En els llenguatges orientats a objectes, els algorismes s’expressen definint ‘objectes’ i fent que els objectes interactuin entre si. Aquests objectes són coses que han de ser manipulades i existeixen en el món real. Poden ser edificis, artefactes sobre un escriptori o éssers humans.
Els llenguatges orientats a objectes dominen el món de la programació perquè modelen els objectes del món real. UML és una combinació de diverses notacions orientades a objectes: disseny orientat a objectes, tècnica de modelatge d’objectes i enginyeria de programari orientada a objectes.
UML usa les fortaleses d’aquests tres enfocaments per a presentar una metodologia més uniforme que sigui més senzilla d’usar. UML representa bones pràctiques per a la construcció i documentació de diferents aspectes del modelatge de sistemes de programari i de negocis.
Tipos de diagrames en UML
Usant UML es poden construir nombrosos tipus de diagrames. Citarem alguns:
- Diagrames de casos d’ús: representen als actors i casos d’ús (processos principals) que intervenen en un desenvolupament de programari.
- Diagrames de classes:per a UML una classe és una entitat, no una classe programari. Un diagrama de classes UML pot ser un diagrama del domini o representació de conceptes que intervenen en un problema, o també un diagrama de classes programari. El sentit d’un diagrama UML li ho dona la persona que el construeix.
- Diagrames de seqüència:solen usar-se per a representar objectes programari i l’intercanvi de missatges entre ells, representant l’aparició de nous objectes d’esquerra a dreta.
- Diagrames de col·laboració:solen usar-se per a representar objectes o classes i la forma en què es transmeten missatges i col·laboren entre ells per a complir un objectiu.
- Diagrames d’estats:solen usar-se per a representar com evoluciona un sistema (com va canviant d’estat) a mesura que es produeixen determinats esdeveniments.
- Altres diagrames:diagrames d’activitat, diagrames de paquets, diagrames d’arquitectura programari, etc.
Eines o programes per treballar amb UML
Hi ha moltíssims programes que permeten treballar amb UML, encara que aprendre a usar-los requereix temps.
- Astah community: eina senzilla, adequada per a aprendre. Es pot descarregar una versió gratuïta en http://astah.net/editions/community. Astah (abans conegut com Jude) també té una versió professional.
- Rational Rose: conjunt d’eines IBM usat per moltes empreses.
- Lucidchart: eina que permet crear molts tipus de diagrames, entre ells UML. Pot provar-se visitant https://www.lucidchart.com/pages/es/ejemplos/diagrama-uml
- Microsoft Visio: eina de Microsoft que permet la creació de molts tipus de diagrames, entre ells diagrames UML.
- Altres: Erwin, Oracle Designer, EasyCASE, Power Designer, etc. són eines que incorporen moltes utilitats, entre elles UML.
Programador de videojocs, Creador de pàgines Web, Desenvolupador d’aplicacions per Android.